Bredda gärna motorvägsbron – men först en ny passage
För att undvika trafikinfarkt, kaos, produktivitetsförluster i industrin, ökade utsläpp och fortsatt sårbarhet behövs först och främst en ny passage.

På debattplats i LT Länk till annan webbplats.förskönar riksdagsledamoten Alexandra Anstrell (M) bilden av vad regeringen egentligen sagt när det handlar om att öka kapaciteten för vägtrafiken på E4/E20 över Södertälje kanal.
Breddningen av motorvägsbroarna planeras till perioden 2033–2037 – det vill säga flera år efter att Förbifart Stockholm öppnats helt (2030) och trafikmängden bedöms öka kraftigt över Södertälje kanal.
Ännu mer trafik på en redan trång överfart, som dessutom får befintliga filer avstängda under byggperioden, är inte en hållbar planering. Tvärtom, det är helt bakvänt och som upplagt för att skapa kaos.
Regeringens beslut innebär i själva verket att det kommer att skapas omfattande störningar i trafikflödena och att Södertäljes viktiga exportindustrier riskerar att drabbas av omfattande produktivitetstapp under byggperioden. Scania har till exempel angett ett exempel som visar att om deras personal blir försenade 12 minuter till följd av köerna så innebär det 680 miljoner kronor i minskad produktivitet under en ombyggnadstid på tio månader.
Miljökonsekvenserna till följd av ökade koldioxidutsläpp i Södertäljes centrala delar, dit en stor del av trafiken skulle söka sig under ombyggnadstiden, skulle dessutom bli mycket omfattande.
Att regeringen nu öppnat för att ”ta fram underlag” för nya bedömningar om behovet av en ny passage för E4/E20 i Södertälje är inte direkt dåligt, men heller inte ett särskilt tydligt besked. En regering som vill värna och utveckla Sveriges tillverknings- och exportindustri och samtidigt, i dessa oroliga tider, vill se till att huvudstadsregionens transportinfrastruktur blir mer robust måste leverera bättre.
Bredda gärna motorvägsbron. Men för att undvika trafikinfarkt, kaos, produktivitetsförluster i industrin, ökade utsläpp och fortsatt sårbarhet behövs först och främst en ny passage.
Ingela Nylund Watz (S)
riksdagsledamot, finansutskottet
![Till [2026-05-14] Bredda gärna motorvägsbron – men först en ny passage startsida](/images/18.2123a3e018ec17b159e631c/1713378820794/So%CC%88derta%CC%88lje%20logotyp_lokal_liggande_vit.png)